miércoles, 23 de noviembre de 2011

"El consumidor no va a trobar els mitjans; ells l’han de sortir a buscar"


Jordi Soler dona la seva opinió sobre com són, com haurien de ser i com seràn els mitjans de comunicació

Seguint amb el cicle de conferències “Temps per saber; Catalunya i els seus reptes”, el passat dilluns Terrassa va conèixer la visió d’en Toni Soler sobre “Els mitjans”.
El polifacètic català assegura que tot i que a Catalunya no tenim grans lobbys o ambaixadors som creadors, és més, “tenim superàvit de creació cultural de bon nivell”, el problema és que no s’encarrila bé per tal que sigui coneguda. Així doncs, Madrid ha patit una invasió pacífica de creatius catalans que marxen per a triomfar, segons el periodista i guionista.
Per això es necessiten els mitjans, com va avançar el presentador de l’acte, el també periodista Joan Carles Peris, “no és possible la supervivència d’un país sense uns mitjans de comunicació que alimentin la seva cultura”.

Soler creu en el producte ben fet amb enginy i un toc de ficció, per això valora positivament TV3, una cadena de referència informativa capaç d’explicar què passa en l’entorn més proper i què passa fóra vist amb els ulls dels d’aquí. També va fer èmfasi en que gràcies a TV3 s’ha estès l’ús social del català. TV3 compleix per tant, la tasca més insubstituïble de la TV: enfortir la llengua –en aquest cas el català -.
No tot van ser bones visiones dels mitjans; el convidat a la conferència va opinar que en un futur els diaris només sortiran en paper els caps de setmana, però acabar desapareixent totalment del món imprès i restringir el seu ús a les pantalles.

Va reflexionar sobre si és viable o no: “els consumidors han d’assumir que cal pagar ja sigui poc o molt per arribar a la informació” i aquí es troba el gran repte: cal convèncer als consumidors que els periodisme rigorós i ben fet té un preu.
Segons el periodista, la revolució digital, igual que la neolítica i la industrial van implicar un canvi en la manera de viure; ara ens informem més, abans i interactuem amb la informació, els problemes que presenta la revolució de les multimèdies són l’excés d’informació, que satura al públic, i que segons aquests internautes la xarxa ha de ser lliure i gratuïta, pel que resulta impossible intentar obtenir beneficis. Així doncs, cal “analitzar i trobar la manera de fer que els nostres mitjans siguin internacionals i accessibles a tothom i a la vegada generin uns ingressos.
Toni Soler i Joan Carles Peris en un moment de la conferència en el Centre Cultural


En el torn de preguntes el nombrós públic va mostrar interès pel futur de les televisions públiques, al que Soler va contestar ràpidament sentenciant que la televisió privada mai serà capaç de substituir a la pública, especialment en els continguts culturals;  i en Joan Carles Peris va mostrar el seu pessimisme enfront el futur dels periodista com a gremi, que tot i la que la necessitat d’informació pot passar qualsevol barrera, hi ha masses (futurs) periodistes, tenim uns mitjans limitats i serà quelcom difícil tot i que no impossible.
Finalment, l’acte va acabar deixant entre els assistents el convenciment que ja sabien alguna cosa més sobre els mitjans de comunicació a Catalunya, els pros i contres de la nova era de la informàtica i de l’internet i el convenciment que hauran d’anar fent-se a la idea que no tot serà flors i violes –gratuïtes- en els mitjans de comunicació d’un futur cada cop més proper.




Fotografia: Cristóbal Castro.


No hay comentarios:

Publicar un comentario